سرور مجازی و یا VPS چیست؟

سرور مجازی یا vps چیست؟

VPS  مخفف کلمه Virtual Private Server  است که در فارسی همان معنای سرور مجازی خصوصی را می‌دهد. برای اینکه معنی سرور مجازی را بهتر درک کنید ابتدا باید کاملاً با مفهوم سرور آشنا شوید. سرور(server) یک کلمه انگلیسی است که در فارسی به معنای پذیرایی کردن است. در دنیای کامپیوتر و اینترنت سرور را رایانه قدرتمندی می‌شمارند که تمامی اطلاعات و داده‌های مربوط به وب سایت شما، بر روی آن بارگذاری می‌شود.

بارگذاری اطلاعات بر روی این کامپیوتر باعث می‌شود که هنگامی که فردی در مرورگر وب خود آدرس وب سایت شما را وارد می‌کند، این کامپیوتر فایل‌ها و اطلاعاتی را که بر روی آن بارگذاری شده در اختیار کاربر مورد نظر قرار دهد و در واقع با توجه به معنای کلمه سرور در فارسی با آن اطلاعات و داده ها از کاربر پذیرایی کند.

اکنون برای اینکه مفهوم سرور مجازی را کاملاً درک کنید یک سرور فیزیکی را تجسم کنید. این سرور ویژگی‌های خاصی از قبیل حافظه رم، پهنای باند و توان پردازشی دارد که به عنوان منابع سرور از آن یاد می‌شود و می‌توان با کمک گرفتن از نرم افزارهای مجازی سازی این منابع را به چند بخش تقسیم کرد. اکنون هر یک از این بخش‌های جدید سهم خاصی از همه این منابع دارند و هرکدام یک سرور را تشکیل می‌دهند.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توانیم بگوییم که VPS از تقسیم سرور اصلی به سرور های کوچکتر حاصل می‌شود. هر  VPS در واقع بخشی از منابع سرور اصلی را در بر دارد و در اختیار یک کاربر قرار می‌دهد.

ویژگی­های VPS و یا سرور اختصاصی مجازی چیست؟

سرور اختصاصی مجازی ویژگی‌هایی دارد که بسیاری از کاربران را ترغیب می‌کند که از این سرور به جای گزینه ­های دیگر از جمله میزبانی مشترک ( هاست اشتراکی) برای رفع نیازهای خود استفاده کنند. ویژگی‌های سروراختصاصی مجازی که آن را برجسته‌تر از میزبانی مشترک می‌کند شامل موارد زیر است.

  • داشتن منابع پردازنده، فضای ذخیره سازی اطلاعات و حافظه اصلی اختصاصی برای هر کاربر
  • امکان نصب نرم افزارهای دلخواه کاربر بر روی سرور.
  • استفاده از سرور برای میزبانی از چندین وب سایت
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه نسبت به سرور اختصاصی
  • امکان ارتقای منابع در کمترین زمان
  • داشتن امنیت بالا نسبت به هاست اشتراکی
  • امکان عیب­ یابی و جابجایی اطلاعات به سایر ماشین­های مجازی

6 مورد از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی

VPS دارای کاربردهای فراوانی است که آن را برای بسیاری از فعالین این حوزه مناسب می‌کند. به همین دلیل قصد داریم 6 مورد از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد سرور مجازی

 وب سرور

VPs برای مدیریت سایت‌های پربازدید و یا چند سایت با ترافیک متوسط کاربرد دارد. از این سرور بیشتر جهت مدیریت فروشگاه­های بزرگ اینترنتی که نیازمند به فضای ذخیره سازی بسیار زیاد است، ترافیک بالایی دارد و نیاز به امنیت بالا دارد استفاده می‌شود.

ایمیل سرور

یکی از کاربردهای VPS استفاده از این سرور به عنوان ایمیل سرور است. استفاده از سرور مجازی به جای سرویس اشتراکی به منظور ایمیل سرور این مزیت را دارد که محدودیت‌هایی که هنگام استفاده از سرویس اشتراکی برای کاربر وجود داشته با استفاده از VPS از بین برود. همچنین با استفاده از این سرور کاربر قدرت انتخاب هر نرم افزاری برای ارسال ایمیل خود را دارد.

 سرور گیم

یکی از مهمترین بخش‌های VPS را بازی های کامپیوتری تشکیل می‌دهند. امروزه گسترش بازی‌های کامپیوتری باعث شده تا افراد زیادی از طریق بازی کردن و نمایش بازی خود به افراد کسب درآمد کنند. گیمرها می­توانند برای میزبانی سرور خصوصی بازی، از VPS استفاده کنند. استفاده از این سرور هم برای گیمرها و هم برای سازندگان بازی‌های کامپیوتری مزایای فراوانی به همراه دارد.

دیتابیس سرور

پشتیبانی کردن از اطلاعات و نگهداری آنها یکی از نیازهای دنیای امروز به شمار می‌رود. به خصوص برای افرادی که اطلاعات محرمانه­ای را نگهداری می‌کنند. برخی افراد به پشتیبانی دائم و مداوم از داده‌های خود نیاز دارند و باید اطلاعات خود را در محیطی امن نگهداری کنند. با توجه به اینکه سرور مجازی امکان مدیریت از راه دور را برای کاربران خود مهیا می‌کند، استفاده از سرور مجازی برای پشتیبانی از اطلاعات کار بسیار عاقلانه‌ای است که به کاربران کمک بزرگی می‌کند.

سرور ترید و سر خطی بورس

فعالین در حوزه بورس و بازار رمز ارزها به خوبی ارزش ارتباط داشتن با این بازار ها را می‌دانند. برای کسانی که معاملات بزرگی در این بازارها انجام می‌دهند ارتباط دائمی با این بازارها بسیار مهم و ارزشمند است. این افراد به دنبال راه حلی هستند که ارتباط دائم خود را حفظ کنند تا قطع ارتباط اینترنتی باعث ضررهای هنگفت مالی برای آنها نشود. راه حل این افراد استفاده VPS برای فعالیت در بازار بورس و رمز ارز است تا بتوانند ارتباط دائمی خود را حفظ کنند. توصیه ما برای افرادی که با  صرافی بایننس کار می‌کنند این است که برای دور زدن محدودیتهای اینترنتی اصلا از فیلتر شکن استفاده نکنند. زیرا به واسطه تحریم ایران در صورتی که هویت شما به واسطه استفاده از VPN فاش شود، حساب شما توسط بایننس از دسترس شما خارج می‌شود.

استفاده از سرور مجازی برای تست کردن کد های برنامه نویسی

در صورتی که شما صاحب یک شرکت برنامه نویسی هستید نیاز دارید که کدهای نوشته شده خود را دائماً تست کنید. تست کردن کد ها از آن جهت است که مشکل کدها شناسایی شود و نقاط ضعف آن بهبود پیدا کند .سرور مجازی این امکان را برای برنامه نویسان مهیا می‌کند که بتوانند کدهای نوشته شده خود را تست کرده و کار خود را عیب یابی کنند. از دیگر مزیت‌هایی که VPS برای کد نویس‌ها دارد این است که بهترین میزبان برای بارگذاری اطلاعات آنها شمرده می‌شود. همچنین امکان دور کاری را برای این افراد فراهم می‌کند.

VPS برای چه افرادی توصیه میشود؟

استفاده از VPS  برای چه کسانی توصیه می شود؟

VPS کاربردهای فراوانی دارد که می‌تواند راه گشای افراد زیادی باشد. این افراد می‌توانند با استفاده از سرور مجازی مشکلات خود را حل کرده و در کار خود پیشرفت کنند. ما در این مقاله استفاده از VPS را به این افراد توصیه می‌کنیم.

افرادی که از بابت امنیت سایت خود نگران هستند

افراد زیادی هستند که در سایت خود خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند و در ازای آن هزینه‌ای را به صورت اینترنتی دریافت می‌کنند. این افراد مراحل پرداخت را در سایت خود قرار داده‌اند. این افراد باید از سایت خود مراقبت و محافظت بیشتری داشته باشند. زیرا سودجویان می‌توانند با نفوذ به سایت آن­‌ها، تراکنش مالی آنها را کنترل کنند.  برای این افراد بهترین کار این است که از سرور مجازی برای افزایش امنیت سایت خود استفاده کنند. استفاده از VPS به افراد این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های نظارتی خود را افزایش داده و از  نفوذ بیگانگان به سایت و دسترسی آنها به تراکنش‌های مالی آنها پیشگیری کنند.

افرادی که میزان ترافیک سایت آن ها رفته رفته افزایش یافته

برخی افراد وجود دارند که سایتی را راه اندازی کرده‌اند که در ابتدا ترافیک چندانی نداشته اما رفته رفته به دلیل پیشرفت کار ترافیک سایت آنها افزایش پیدا کرده است. در صورتی که این افراد سایت خود را بر روی هاست اشتراکی راه اندازی کرده باشند، افزایش ترافیک خواهند داشت. این افزایش ترافیک باعث می‌شود تا سایت آن ها دچار مشکل در مدیریت شود.

ترافیک بالا برای این سایت ها و بروز مشکل می‌تواند عاملی باشد تا دسترسی افراد به سایت از بین برود. به همین منظور برای پیشگیری از مشکلات ممکن،  بهتر است افراد از سرور مجازی استفاده کنند تا توانایی مدیریت سایت خود را افزایش داده و ترافیک بالای سایت برای آنها مشکلی به وجود نیاورد.

افرادی که تمایل دارند سرعت سایت خود را افزایش دهند

افرادی که از میزبانی مشترک استفاده می‌کنند در صورتی که کار خود را پیشرفت داده و ترافیک بیشتری در سایت خود داشته باشند رفته رفته با کاهش سرعت سایت مواجه خواهند شد. به این افراد توصیه می‌شود که برای از بین بردن این مشکل از VPS استفاده کنند. استفاده کردن از VPS توسط این افراد نگرانی آنها بابت کاهش سرعت که به دلیل افزایش ترافیک سایت آن‌ها حاصل می‌شود را از بین می‌برد. از این رو این افراد می‌توانند با استفاده از VPS از توسعه سایت خود و افزایش ترافیک آن لذت ببرند.

افرادی که فروشگاه آنلاین راه اندازی کرده اند

یکی از مهم‌ترین نیازهای فروشگاه آنلاین داشتن یک سرور مناسب است. سرور فروشگاه‌های آنلاین باید چند ویژگی مهم را با هم داشته باشد. ابتدا این سرور باید قابلیت بارگزاری میزان بالای داده را داشته باشد. در قدم بعدی سرور مورد استفاده باید بتواند امنیت سایت را به خوبی حفظ کند و از نفوذ بیگانگان به سایت پیشگیری کند. همچنین این سرور باید تحمل ترافیک بالا را داشته باشد و به خوبی بتواند ترافیک بالای سایت را مدیریت کند. سروری که تمام این ویژگی‌ها را دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده صاحبان فروشگاه آنلاین باشد سرور مجازی اختصاصی است. این سرور با قابلیت هایی که دارد تمامی نیازهای این افراد را رفع می‌کند.

افرادی که از طرف سرور خود اخطارهای مرتب دریافت می کنند.

اگر شما جزو افرادی هستید که کسب و کار اینترنتی دارید باید نسبت به سلامت سرور خود مطمئن باشید تا مشکل سرور شما درآمد را به مخاطره نیندازد. از این رو اگر جدیدا از طرف سرور خود اخطارهایی مبنی بر عدم توانایی سرور دریافت می‌کنید بهتر است که سرور خود را تغییر داده و از سرور مجازی استفاده کنید.

استفاده از سرور مجازی باعث می‌شود که توانایی سرور شما افزایش یابد و مشکلی برای شما درباره دسترسی به سایتتان اتفاق نیفتد.

افرادی که خدمات سایت به مشتریان خود ارائه می دهند

در صورتی که شغل شما ارائه خدمات وب سایت به مشتریان است به شما توصیه می کنیم که از سرور مجازی استفاده کنند . استفاده از سرور مجازی باعث می‌شود که شما قادر به پیشرفت کار خود باشید و دامنه خدمات خود را افزایش دهید.

انواع سرور مجازی

انواع VPS  را بشناسیم

این مدل سرورها را از جنبه های مختلفی تقسیم ­بندی می‌کنند. نحوه مدیریت، مجازی سازی، سیستم عامل و موقعیت جغرافیایی عواملی هستند که باعث تفاوت در سرورهای مجازی می شوند. انتخاب هر یک از انواع سرور های مجازی به دانش کاربر و نیاز آن بستگی دارد. ما در ادامه این مقاله سرورهای مجازی را براساس نحوه مدیریت مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 انواع سرورهای مجازی با توجه به نحوه مدیریت

این سرورها با توجه به نحوه مدیریت به انواع مدیریت شده و مدیریت نشده یا خام تقسیم می‌شوند.

VPS مدیریت شده

سرور مدیریت شده سروری است که پس از خرید سرور، خریداران می‌توانند از شرکت ارائه دهنده سرور خدمات خوبی نظیر مدیریت سرور، کانفینگ اولیه و . . . دریافت کنند. ارائه این خدمات از طرف شرکت ارائه دهنده سرور باعث می‌شود که هزینه سرور افزایش یابد.

VPS مدیریت نشده یا خام

این VPS مخصوص افرادی است که اطلاعاتی در مورد مدیریت کردن سرور دارند و می‌توانند امور کانفینگ سرور را خودشان مدیریت کنند. زیرا در هنگام دریافت این VPS خدماتی جز آماده سازی اولیه سرور جهت نصب از شرکت ارائه دهنده دریافت نخواهید کرد

اشتراک گذاری مطلب در
دیدگاه های کاربران درباره این مطلب

8 پاسخ

  1. سلام ببخشید یه سوال داشتم . اگه یه سرور مجازی تهیه کنی ، دیگه dns و ip نمایش داده نمیشه به سایت هایی که داخلش فعالیت میکنیم که ما از ایران وصل شدیم ؟

    1. سلام،
      سرور مجازی یک بخش کوچکی از سرور اختصاصی هست که نیاز به یک IP دارد . سرور های ایران و چه خارج با IP قابل شناسایی هستند.

    1. سلام،
      دیتاسنتر هتزنر آلمان یکی از دیتاسنترهای خوب و قابل قبول از نظر پورت و شبکه می‌باشد و با توجه به خدمات و سرورهایی که به کاربرانش ارائه می‌دهد،فناوری پایدار، قیمت گذاری جذاب، پشتیبانی و خدمات انعطاف پذیردارد. بسیاری از کاربران ایرانی نیز به همین دلیل از این دیتاسنتر استفاده می‌کنند.

    1. VDS مخفف Virtual dedicated Server به معنای سرور مجازی اختصاصی میباشد که به سرور نیمه اختصاصی نیز شناخته میشود. این سرور با استفاده از نرم افزار مجازی ساز که بر روی یک سرور فیزیکی نصب شده ایجاد میشود و شما میتوانید از طریق IP و نام کاربری و رمز عبوری که به شما اختصاص داده شده از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابهی که ما پیشنهاد می کنیم