بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن

تا چند سال پیش، همه جلسات و کلاس‌های آموزشی حضوری برگزار می‌شدند. در واقع از فرصت چهره به چهره شدن و ارتباط چشمی استفاده می‌کردیم؛ چون معتقد بودیم این شیوه در انتقال مفاهیم و بالا بردن روحیه کار تیمی اثرگذاری بیشتری دارد. اما همه‌گیری کرونا به همه ما نشان داد که انسان می‌تواند به شکلی زندگی کند که تا پیش از آن حتی تصورش را هم نمی‌کرد. یکی از این تحولات، در حوزه کنفرانس‌های ویدیویی و پیدایش برنامه‌هایی مثل بیگ‌ بلوباتن بود. از این رو، به منظور همکاری‌های بیشتر و بهتر، برگزاری جلسات و کلاس‌ها در قالب کنفرانس‌های ویدیویی و آنلاین بسیار همه‌گیر شد. بیگ بلو باتن یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزاها برای برگزاری جلسات آنلاین است. در این مطلب قصد داریم به بررسی بیگ بلو باتن بپردازیم.

بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن (BigBlueButton که گاهی به اختصار BBB نیز نامیده می‌شود)، یک نرم‌افزار ویدیو-کنفرانس از نوع منبع‌باز برای سرورهای گنو/لینوکس است. به راحتی و بدون نگرانی از مدیریت داده‌های مورد نیاز، می‌توان این پلتفرم را مانند دیگر پلتفرم‌ها روی دستگاه خود میزبانی کرد. یکی از مزایای این برنامه این است که با وجود امکانات فراوان و پیشرفته‌ای دارد، واسط کاربردی بسیار ساده‌ای دارد و شما در هنگام استفاده از آن با مشکل روبرو نخواهید شد. این سادگی به حدی است که با یک بار آموزش می‌توانید کاملا با آن آشنایی شوید.

از امکانات بیگ‌بلوباتن می‌توان به اتاق‌های شخصی‌سازی‌شده برای تماس‌های ویدیویی، چت شخصی، چت عمومی، ضبط جلسه، تخته سفید مشترک مجهز به همه ابزارها، امکان به‌اشتراک‌گذاری صفحه و نمایش داده‌ها اشاره کرد. تمام این ابزارها در انتقال بهتر مفاهیم و بالا بردن کیفیت جلسه تاثیر بسیار زیادی دارند. از سوی دیگر، در این شکل از ویدیو کنفرانس، فرد ارائه‌دهنده و تمامی شرکت‌کنندگان می‌توانند دوربین‌های خود را روشن کنند و در طول جلسه حضور فعالی داشته باشند. تعداد شرکت‌کنندگان برای این برنامه حداکثر ۱۵۰ نفر در نظر گرفته شده است. ولی برای کارایی بهتر و به حداقل رساندن باگ‌های سیستمی، بهتر است تعداد شرکت‌کنندگان حداکثر ۱۰۰ نفر باشد.

بیگ بلو باتن یک برنامه وب مبتنی بر HTML-5 است، به این معنا که این برنامه به طورکامل روی مرورگر وب اجرا می‌شود و لازم نیست هیچ نرم‌افزاری نصب کنید. این برنامه روی پی‌سی، لپ‌تاپ، تبلت و حتی گوشی‌های هوشمند نیز قابل اجرا است. در واقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیگ‌بلوباتن همین است که روی همه دستگاه‌ها نصب می‌شود و کارایی دارد.

مزایای استفاده از بیگ‌ بلو باتن چیست؟

بیگ‌بلوباتن حوزه کنفرانس‌های ویدیویی را متحول کرده است. برای مثال، در گذشته برای برگزاری ویدیو کنفرانس از نرم‌افزار ادوبی‌کانکت استفاده می‌شد. اما از یکی از مزیت‌های بیگ‌بلوباتن نسبت به ادوبی‌کانکت این است که کاربران برای استفاده از آن لازم نیست هیچ نصب نرم‌افزاری روی سیستم خود نیازی کنند. در واقع به راحتی و با استفاده از مرورگر کامپیوتر یا موبایل می‌توان در کلاس‌های آنلاین شرکت کرد. سایر مزایای بیگ بلو باتن به شرح زیر هستند:

  • مجهز به امکانات لازم برای برگزاری یک کلاس مجازی مثل تخته و به‌اشتراک‌گذاری صفحه نمایش
  • پشتیبانی عالی از زبان فارسی
  • قابلیت ضبط و ذخیره فایل کلاس
  • دارای قابلیت نظرسنجی
  • امکان ارسال نامحدود ویدیو
  • محیط کاربرپسند و ساده
  • امکان نمایش مناسب در گوشی‌های موبایل
  • انعطاف‌پذیری در بیشتر گوشی‌های اندروید و آیفون
  • قابلیت اجرا در بیشتر نسخه‌های مرورگرها
  • امکان گروه‌بندی مخاطبین در کلاس
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری و پخش ویدیو از طریق لینک داخلی
  • امکان قفل کردن دسترسی کاربران به امکانات سیستمی
  • امکان به‌اشتراک گذاشتن یادداشت‌ها

پیش‌ نیازهای سخت‌ افزاری بیگ بلو باتن چه مواردی هستند؟

برای هر برنامه‌ای که می‌خواهید روی سرورتان نصب کنید، به ابزارها و الزاماتی نیاز دارید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. رعایت پیش‌نیازهای نصب بیگ بلو باتن راهی است برای برگزاری یک کنفرانس ویدیویی بدون هیچ‌گونه عیب‌ونقص.

پیش‌نیازهای سیستمی نصب بیگ بلو باتن عبارتند از:

  • سیستم عامل 64 بیتی اوبونتو ۱۶.۰۴ با هسته لینوکس ۴x
  • حداقل مقدار ۸ گیگابایت حافظه با قابلیت تعویض فعال
  • سی‌پی‌یو حداقل 4 هسته‌ای
  • پورت‌های TCP 80 و ۴۴۳
  • پورت‌های UDP 16384 – 32768
  • پورت ۸۰ توسط برنامه دیگری استفاده نشود. به همین خاطر یک سرور اوبونتو توصیه می‌شود

نصب بیگ بلو باتن و استفاده از آن

همان‌طور که گفته شد، برنامه بیگ بلو باتن مبتنی بر HTML5 است، به این معنی که بر خلاف بسیاری از سیستم‌های کنفرانس وب که برای آنها لازم است نرم‌افزار نصب کنید، بیگ‌بلوباتن در خود مرورگر وب شما اجرا می‌شود. برای پیوستن به یک جلسه در بیگ بلو باتن، روی لینک اشتراکی کلاس آنلاین (مانند گرین‌لایت) کلیک می‌کنید تا یک URL در مرورگر شما باز شود.

در مرحله بعدی، سرور آدرس URL برنامه بیگ بلو باتن را دریافت می‌کند. سپس آن را تایید و کلاینت‌ بیگ بلو باتن را بارگذاری می‌کند. پس از بارگذاری، برنامه از شما می‌خواهد تا به پل صوتی بپیوندید و مشارکت را شروع کنید. برای دانلود و نصب بیگ بلو باتن، هیچ افزونه یا نرم‌افزاری وجود ندارد. لازم به ذکر است که برای نصب بیگ‌بلوباتن، در گام اول باید سرور کلاس را بخرید.

بیگ بلو باتن با استفاده از پشتیبانی داخلی مرورگر برای کتابخانه‌های ارتباط لحظه‌ای وب یا اصطلاحا WebRTC، صدا، ویدیو و قابلیت به‌اشتراک‌گذاری صفحه با کیفیت بسیار بالا را فراهم می‌کند. گفتنی است استاندارد WebRTC توسط همه مرورگرهای عمده از جمله کروم، فایرفاکس و سافاری پشتیبانی می‌شود. برای تجربه بهترین نتایج در پی‌سی و لپ‌تاپ، استفاده از کروم، مایکروسافت اج و یا فایرفاکس توصیه می‌شود.

نصب بیگ‌ بلو باتن روی سرور ایران

با توجه به محدودیت‌های موجود در ایران، نصب برنامه بیگ‌بلوباتن کار آسانی نیست. از یک سو، قطعی‌های مکرر و پایین بودن سرعت اینترنت در ایران و از سوی دیگر تحریم‌ها باعث شده‌اند تا نتوانیم به‌راحتی بیگ بلو باتن را در ایران نصب کنیم.

فرایند نصب برنامه بیگ بلو باتن در حالت عادی، بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد. اما با توجه به محدودیت‌های موجود، اگر خوش‌شانس باشیم پس از ۴ تا ۵ ساعت، می‌توانیم نصب را انجام دهیم. البته این مشکل برای نصب برنامه بیگ بلو باتن روی سرور ایران بیشتر پیش می‌آید؛ در حالی که نصب آن روی سرورهای خارج از ایران به سادگی انجام می‌شود. برای رفع این مشکل و نصب بیگ بلو باتن روی سرور ایران، چند راهکار وجود دارد.

اولین راهکار، تنظیم وی‌پی‌ان روی سرور است. بدین ترتیب که باید آی‌پی سرور ایران را به آی‌پی خارج از ایران تغییر دهیم. دومین راهکار، استفاده از سامانه‌های نام دامنه (DNS) ویژه روی سرور است تا بتوانیم به وبسایت‌هایی که به خاطر تحریم مسدود هستند، دسترسی پیدا کنیم.

روش استفاده از بیگ بلو باتن

برای برگزاری و میزبانی یک کنفرانس ویدیویی، لازم است در بیگ‌بلوباتن یک حساب کاربری درست کنید و به صفحه اصلی حساب‌تان دسترسی داشته باشید. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شما در این برنامه می‌توانید اتاق‌های مجزایی برای ویدیو کنفرانس ایجاد کنید. در ادامه به روش شروع کنفرانس ویدیویی و روش ساخت اتاق در بیگ بلو باتن اشاره می‌کنیم.

شروع جلسه در بیگ‌ بلو باتن

همیشه یک اتاق به شکل پیش‌فرض تشکیل می‌شود که Home Room نام دارد. در واقع شما می‌توانید یک ویدیو کنفرانس در همین Home Room تشکیل دهید. همچنین می‌توانید اتاق جدیدی درست کنید و از افراد مورد نظرتان بخواهید که به این اتاق بپیوندند. برای شروع جلسه، روی دکمه Start کلیک کنید تا جلسه شروع شود. لطفا توجه داشته باشید که هر جلسه تنها یک مدیر می‌تواند داشته باشد.

لزومی ندارد در کنفرانس ویدیویی حتما تصویر هم وجود داشته باشد. همچنین می‌شود در این کنفرانس صحبت هم نکرد. در واقع با انتخاب گزینه Listener، تنها می‌توانید به عنوان یک شنونده در جلسه شرکت کنید و صرفا از امکانات شنونده برخوردار شوید.

هنگامی که برای اولین‌بار از برنامه بیگ بلو باتن استفاده می‌کنید، مرورگر برای دسترسی پیدا کردن به میکروفن از شما اجازه می‌خواهد. برای مجاز کردن دسترسی مرورگر به میکروفن باید روی گزینه Allow کلیک کنید. گفتنی است شما می‌توانید بیش از یک اتاق برای برگزاری جلسات در بیگ‌بلوباتن داشته باشید. همه این اتاق‌ها قابلیت این را دارند که با رمز عبور محافظت شوند.

حتی در صورت تمایل یک اتاق انتظار نیز می‌توانید داشته باشید. اتاق Home Room در حالت پیش‌فرض، این تنظیمات را فعال نمی‌کند. اما هر زمان که بخواهید، می‌توانید این تغییرات را اعمال کنید. برای این کار کافی است روی سه نقطه که نماد گزینه‌های بیشتر است، بزنید. سپس روی Room Setting کلیک کنید. اکنون پنجره تنظیمات باز می‌شود.

در این قسمت می‌توانید برای اتاق یک کد دسترسی ایجاد کنید. همچنین در صورت نیاز به تایید ناظر، می‌توانید یک لابی برای اتاق فراهم کنید. این کار با روشن کردن تنظیمات لازم انجام می‌شود. در این بخش می‌توانید برخی تنظیمات دیگر را نیز اعمال کنید. برای ذخیره تغییرات موردنظرتان، باید روی دکمه Update Room کلیک کنید.

برگزاری جلسه در بیگ بلو باتن

ایجاد اتاق در بیگ‌ بلو باتن

برای درست کردن یک اتاق جدید در بیگ‌بلوباتن، باید روی گزینه Create Room کلیک کنید. با این کار، به تنظیمات اتاق دسترسی خواهید داشت. ابتدا برای اتاق‌تان یک نام انتخاب می‌کنید. سپس در صورت لزوم، می‌توانید تغییرات دیگری را نیز اعمال کنید؛ یعنی تغییراتی که پیکربندی اتاق شما را مشخص می‌کنند.

پس از اعمال همه تنظیمات، روی دکمه Create Room کلیک کنید. بدین ترتیب، اتاقی با یک لینک جدید و مجزا از اتاق اصلی برای‌تان درست می‌شود. با به اشتراک گذاشتن این لینک با سایر اعضای اتاق، به آنها اجازه می‌دهید به اتاق وارد شوند.

نصب و راه‌اندازی بیگ بلو باتن با استفاده از خدمات دیتاسنتر آوابرید

همان‌طور که در بالا اشاره شد، برنامه بیگ‌بلوباتن یک نرم‌افزار ویدیو کنفرانس ساده نیست. در واقع این برنامه یکی از بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویدیو کنفرانس حال حاضر در جهان است که در همین مدت کم و با توجه به قابلیت‌های چشمگیری که دارد، توانسته طرفداران زیادی پیدا کند.

شرکت رسانه آوابرید اولین و بزرگترین ارائه‌دهنده سرویس‌های اجاره فضای رک کولوکیشن، خدمات اجاره سرور اختصاصی و همینطور خدمات برگزاری همایش‌های ویدیویی با استفاده از برنامه بیگ بلو باتن است. ما در رسانه آوابرید به شما کمک می‌کنیم تا بیگ بلو باتن را روی سرور ایران نصب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات بیگ‌بلوباتن، با کارشناسان ما در رسانه آوابرید تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مطلب در
دیدگاه های کاربران درباره این مطلب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابهی که ما پیشنهاد می کنیم