فریم‌ ورک Flask

فریم‌ ورک Flask

فریم‌ ورک Flask یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین ماژول‌های زبان پایتون است و این امکان را به کاربر می‌دهد که برنامه‌های تحت وب را راحت‌تر توسعه دهد. آمار استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون (python)، با سرعت بالایی درحال رشد است، زیرا شما می‌توانید کارهای سخت و دشوار برنامه‌نویسی را با این زبان سریع‌تر و ساده‌تر انجام دهید. البته باید بدانید پایتون به لطف فریم ورک‌های خود به یک زبان برنامه‌نویسی محبوب تبدیل شده است که فلسک یا فلاسک یکی از آن‌ها به‌شمار می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا با این فریم ورک آشنا شوید.

پیش از آنکه فریم‌ ورک Flask را بررسی کنیم، باید بدانید که فریم ورک (frame work) در حقیقت یک فضا و چارچوب کاری است که به‌واسطه قوانین مخصوص به خود، به برنامه‌نویسان در نوشتن برنامه مورد نظرشان کمک می‌کند. بنابراین هر فریم ورک برای یک نیاز طراحی شده است و افراد از آن‌ها برای بهبود کار خود استفاده خواهند کرد.

البته شرایط برای فریم ورک فلسک کمی متفاوت است. این فریم ورک در حقیقت یک دروغ آپریل بود که توسط فردی به نام Armin Ronacher ساخته شد؛ اما طولی نگذشت که از این فریم ورک استقبال بی‌سابقه‌ای صورت گرفت و به یکی از مشهورترین فریم ورک‌ها تبدیل شد. بعد از این اتفاق، تیم سازنده Flask تصمیم گرفتند که این فریم ورک را برای زبان برنامه‌نویسی پایتون بسازند.

بسیاری از افراد، فلسک را یک میکرو فریم ورک خطاب می‌کنند و دلیل چنین انتخابی، سادگی این فریم ورک است. در این فریم ورک بسیاری از ابزارها و کتاب‌خانه‌هایی که در سایر فریم ورک‌ها دیده می‌شود وجود ندارد، بنابراین کاربران می‌توانند بدون سختی و پیچیدگی، برنامه‌نویسی را در یک محیط ساده و قوی شروع کنند.

فریم‌ ورک Flask چگونه کار می‌کند؟

فریم‌ ورک Flask از دو کتابخانه با نام‌های Werkzeug و Jinja تشکیل شده است و به کمک این دو کتابخانه کار اصلی را انجام می دهد. توسعه این دو کتابخانه نیز توسط تیم توسعه اصلی فریم ورک فلسک انجام شده و تحت لیسانس BSD هستند. حال هرکدام از این کتابخانه‌ها وظایف متفاوتی دارند که با توجه به نیاز برنامه‌نویس مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال کتابخانه Werkzeug برای مسیریابی و ارتباط با سرورها استفاده می‌شود، در حالی که Jinja وظیفه به نمایش درآوردن داده‌های موردنظر در قالب‌های مخصوص را دارد. فراموش نکنید که فریم ورک‌ها در حقیقت برای ساده کردن کارها استفاده می شوند که Flask با قدرت این کار را برای کاربران خود انجام داده است. برای آنکه درک بهتری از سادگی کار با این فریم ورک پیدا کنید، باید بگوییم طراحی یک وب سرور با پایتون، در بهترین حالت به چند ساعت زمان و چندین خط کدنویسی نیاز دارد. این در حالی است که فریم ورک فلسک کار را در کمترین زمان و بدون نیاز به کد انجام خواهد داد.

مزایای فریم‌ ورک Flask

فریم‌ ورک Flask یک فریم ورک با مزایای بسیار زیاد است که باعث تسهیل و تسریع کار شما می شود. این مزایا عبارتند از:

یک فریم ورک بدون افت

فریم ورک فلسک یک فریم ورک مینیمالیست بدون افت قدرت است و از آنجایی که یک فریم ورک ماژولار به‌شمار می‌آید، می‌توان اقلامی که برای توسعه یک اپلیکیشن بلاء استفاده هستند را با کمک آن به‌راحتی حذف کرد. همچنین این فریم ورک با سایر فریم ورک‌هایی چون HTML و Bootstrap لینک می‌شود و برنامه‌نویس می‌تواند با کمک آن و چند خط کوتاه کدنویسی پایتون، پروژه‌های مختلفی را انجام دهد.

یک فریم ورک با انعطاف‌پذیری بالا

اصلی‌ترین مزیت فلسک، انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ بنابراین توسعه‌دهندگان دیگر نیازی به همکاری با سیستم های گردش کار و سیستم‌های مختلف دیگر ندارند. در حقیقت فریم‌ ورک Flask به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های خود را سفارشی کنند. به تعبیر دیگر، فلسک سختی‎ سایر چارچوب‌های برنامه‌نویسی را کاهش می‌دهد و تمام این موارد منجر به سادگی کار برنامه‌نویس خواهد شد.

کنترل و مدیریت بهتر کدها و برنامه‌های افزودنی

فریم ورک فلسک در حقیقت یک پایگاه کوچک از کدهای مختلف است؛ بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند کنترل و مدیریت بیشتری روی آن‌ها داشته باشند. همچنین دیگر امکانی که فلسک در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، این است که آن‌ها می‌توانند اجزای موردنظر خود را با توجه به سلیقه و نظرشان انتخاب کنند. توسعه‌دهندگان با استفاده از این فریم ورک بر روی برنامه‌های افزودنی خود نیز کنترل کامل دارند، بنابراین می‌توانند درصورت عدم نیاز به یک داده یا فرم، آن را از میان برنامه‌های افزودنی حذف و در ادامه برنامه‌های مرتب را جایگزین کنند.

کد منبع

دیگر مزیت فریم‌ ورک Flask ویژگی کد منبع است که به مبتدیان کمک می‌کند تا بتوانند پایتون را سریع‌تر یاد بگیرند. در حقیقت این کدها جزئیات زیادی ندارند، بنابراین توسعه‌دهندگان را درگیر نمی‌کنند. بنابراین به افرادی که به تازگی قصد یادگیری پایتون را دارند، توصیه می‌کنیم حتما این فریم ورک را یاد بگیرند، زیرا یادگیری آن آسان است و در ادامه مزیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

معایب فریم‌ ورک Flask

فریم ورک فلسک به‌عنوان یک فریم ورک عالی و بی‌نقص معرفی شد، اما باید بدانید حتی عالی‌ترین تجهیزات و امکانات نیز معایبی دارند و Flask نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود. از بارزترین معایب این فریم ورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر پروژه بزرگی را قبول کرده‌اید، مدیریت آن با چنین فریم ورکی دشوار خواهد شد.
  • اگر قصد برنامه‌نویسی غیرهمزمان (Async-Programming) را دارید، باید گفت طراحی این فریم ورک برای این کار مناسب نیست.
  • اگر قصد استفاده از کدهای تمیز یا Reusable را دارید، باید بدانید شیوه کار فریم ورک Flask برپایه متغییرهای ThreadLocal و Global است و چنین شرایطی فراهم نخواهد بود.

از فریم ورک Flask در کجا می‌توان استفاده کرد؟

فریم ورک فلسک یک فریم ورک ساده است، اما این دلیلی بر غیرقابل اعتماد یا بلا استفاده بودن آن نیست؛ بلکه به قدری قدرتمند است که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی از آن استفاده می‌کنند. از جمله شرکت‌هایی که در حال استفاده از Flask هستند می‌توان به شرکت‌هایی چون Pinterest، Nginx، LinkedIn، Reddit، Netflix و Mozilla اشاره کرد. این شرکت‌ها از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی هستند و استفاده آن‌ها از فریم ورک فلسک، نشان‌دهنده توانایی بالای این فریم ورک است. بنابراین نگران حوزه فعالیت خود نباشید، زیرا قدرت و توانایی‌های این فریم ورک ثابت شده است و شما می‌توانید از آن برای کارهای بسیاری استفاده کنید.

شرایط نصب فریم ورک فلسک چگونه است؟

اگر قصد استفاده از این فریم ورک را دارید، باید در ابتدا آن را نصب کنید. برای نصب Flask نیاز است که پایتون روی سیستم شما نصب باشد، زیرا فلسک یک فریم ورک پایتونی به‌شمار می‌آید. بعد از آنکه پایتون نصب شد، باید یک محیط مجازی (Virtual Environment) بسازید. ساخت چنین محیطی به شما اجازه می‌دهد که یک پروژه را درون یک محیط ایجاد و از پکیج‌های خاص روی آن استفاده کنید. برای ساخت یک محیط مجازی می‌توانید از پکیج venv در پایتون استفاده کنید.

بعد از ساخت محیط مجازی و فعال‌سازی آن، می‌توانید نصب فریم ورک Flask را انجام دهید. برای نصب آن کافیست دستور  pip install Flask $ را در ترمینال وارد کنید. بعد از انجام این کار شرایط برای ساخت اولین پروژه فلسک فراهم می‌شود. گاهی‌اوقات بعد از نصب این فریم ورک، خطاهایی نشان داده می‌شود که شما باید آن‌ها را رفع کنید تا نصب به‌طور صحیح انجام شود.

کلام آخر

فریم ورک Flask یک چارچوب پایتون است که برنامه‌نویسان از آن زمان ایجاد برنامه‌های وب مقیاس‌پذیر، ایمن و ساده استفاده می‌کنند. این چارچوب در مقایسه با سایر فریم ورک‌ها مزایای بیشتری دارد، اما در کنار مزایا، از معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله در رابطه با تمام آن‌ها صحبت کردیم. بنابراین اگر تازه‌کار هستید و قصد ایجاد برنامه‌های وب را دارید، می‌توانید یادگیری فلسک را آغاز کنید و به‌سرعت آن را یاد بگیرید.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که از فلسک تنها می‌توان برای پروژه‌های ساده استفاده کرد، اما این باور اشتباه است، زیرا فریم ورک Flask قدرت و توانایی ثابت شده‌ای دارد و می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیازهای یک پروژه سخت و پیچیده باشد.

فریم ورک جنگو یک فریم ورک وب پایتونی است که بسیاری از افراد عموما آن را با فریم ورک فلسک مقایسه می‌کنند. ساختار جنگو نسبت به فلسک پیچیده‌تر است، اما نمی‌توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد. در حقیقت شما باید با توجه به نیاز خود و کاری که قرار است انجام دهید، یکی از فریم ورک‌ها را انتخاب کنید.

اگر در حال کار با پایتون هستید، قطعا می‌دانید که پایتون فریم ورک‌های دیگری نیز دارد که هیچ‌کدام به دیگری برتری ندارند و فرد باید با توجه به نیاز خود از یک فریم ورک استفاده کند. اما در رابطه با دلیل استفاده از فریم ورک Flask باید گفت یادگیری آن آسان است و شما می‌توانید با دانش کم از پایتون با این فریم ورک کار کنید. علاوه‌براین، فلسک انعطاف‌پذیر است و این امکان را به شما می‌دهد که کارها را مطابق با سلیقه و میل خودتان پیش ببرید.

اشتراک گذاری مطلب در
دیدگاه های کاربران درباره این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابهی که ما پیشنهاد می کنیم